Over

Jesse Passenier

Jesse Passenier is een Nederlandse componist, die in zijn werk principes uit jazz en klassiek verenigt, de periferieën van beide stromingen verkent en de diepte en mogelijkheden van harmonie uitdaagt. Hij is de winnaar van de Rogier van Otterloo Award 2017; blijk van erkenning voor zijn succes in het samenbrengen van genres in cross-overs, het leiden van zijn eigen orkest en zijn vaardigheid in orkestraal schrijven. Drie van zijn grote projecten werden gesteund door de Nieuwe Makers Regeling van het FPK, welke begon met de stichting van zijn Fluid Orchestra en afsloot met de lancering van Fluid Festival. Passenier is medeoprichter van Fluid Foundation en rondom zijn activiteit als componist heeft hij zich muzikaal in de breedte ontwikkeld als arrangeur, dirigent, drummer, pianist en vibrafonist.

In seizoen 2019/20 vervulde Passenier een belangrijke rol op November Music, waar hij de nieuwe compositie Division voor het openingsconcert van het festival schreef. Het stuk voor 23 blazers en 2 percussionisten van philharmonie zuidnederland, koor en zanger Ruben Hein, stond in het teken van 75 Jaar Vrijheid in Den Bosch en zette de poëzie van soldaten van de 51ste Welsh Infanteriedivisie – de bevrijders van Den Bosch – in het middelpunt van de belangstelling. Binnen hetzelfde thema en festival schreef Passenier de compositie Alan voor vier koren in carré-opstelling rondom het publiek, met liedtekst van de Bossche stadschroniqueur Eric Alink. Naast dit hoogtepunt in de klassieke wereld, stond Jesse in de jazzwereld op het podium met de befaamde WDR Big Band in samenwerking met ESA (European Space Agency). Als componist van twee compositieopdrachten, arrangeur en bandleider, dirigeerde hij de interactieve uitvoering in de Keulse Filharmonie, die extra aandacht gaf aan de doelgroep van 12 tot 17 jarigen.

Met zijn eigen Fluid Orchestra bracht hij zijn debuutalbum Lit Scenes in 2018 uit, waarbij het orkest werd vergezeld door het gerenommeerde Dudok Kwartet Amsterdam. Dit album kwam uit bij het Amerikaanse label Odradek Records. Dat hij sterk op zoek is naar bijzondere samenwerkingen, valt ook goed af te lezen uit zijn werk met internationale en Nederlandse artiesten als Kurt Elling, Vince Mendoza, Quincy Jones, Jacob Collier, Jörg Achim Keller, Jules Buckley, Reinier Baas, Morris Kliphuis, Vincent van Amsterdam, Ruben Hein, Ellen ten Damme, Janne Schra, Hadewych Minis, Waylon, Roel van Velzen en Hans Dagelet. Daarnaast schreef hij voor toonaangevende organisaties als het Metropole Orkest, The Heritage Orchestra, de Koninklijke Marinierskapel, het Nederlands Blazersensemble, philharmonie zuidnederland, Holland Opera, en de WDR Big Band.

Zijn composities en arrangementen hebben op belangrijke podia gespeeld als het Koninklijk Concertgebouw, Carré, Paradiso, De Doelen, het Bimhuis, TivoliVredenburg, Kölner Philharmonie, North Sea Jazz, November Music Festival, Gaudeamus Muziekweek en JazzInternational Rotterdam.

Eerdere hoogtepunten waren zijn deelname aan de prestigieuze Metropole Orkest Arrangers Workshop 2012, de nominatie als laureaat van de Brussels Jazz Orchestra International Composition Contest (BJOICC) 2011 en als ‘Young Composer in Residence’ op het MECC Jazz Festival 2010.

Naast zijn actieve profiel als componist bekleed hij de functies hoofdvakdocent Jazz Compositie en Arrangeren en Coördinator Jazz Masteropleiding bij Conservatorium Maastricht.

Momenteel schrijft hij zijn eerste concerti voor orkest en solist, die in 2021 in première zullen gaan en zullen worden gebracht door pianist Kari Ikonen, vibrafonist Vincent Houdijk en maestro Josep Vicent die leiding zal geven aan het door hem opgerichte orkest ADDA· SIMFÒNICA. Dit programma zal worden opgenomen door het Amerikaanse PARMA Recordings en zal uitkomen op hun label Navona Records. De composities zullen worden uitgegeven door Donemus.

Copyright © 2017-2020 Jesse Passenier